Home/Mondi Reizen algemene voorwaarden

Mondi Reizen Algemene voorwaarden

Aansluitende vluchten

Mondi Reizen zal ruime overstaptijden in acht nemen (overeenkomstig de officiële richtlijnen) en kan derhalve niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele kosten indien u een aansluiting mist.

Aanvang excursies

Wij wijzen u erop dat sommige excursies een volle dag in beslag nemen en daarom al vroeg in de ochtend aanvangen. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Administratiekosten

Mondi Reizen zal bij een boeking t/m 8 personen € 39,00 administratiekosten in rekening brengen. Bij meerdere personen of indien een boeking gemaakt wordt zonder internationale vlucht, wordt er € 45,00 administratiekosten in rekening gebracht. De administratiekosten zijn niet bij de prijzen inbegrepen. Bij annulering worden administratiekosten niet gerestitueerd.

Alsnog wijzigen

Heeft u na uw boeking nog aanvullende wensen die de bestaande reisovereenkomst veranderen, dan brengen wij daarvoor € 39,00 wijzigingskosten per boeking in rekening.

Andere culturen

Een vakantie in het buitenland betekent in aanraking komen met andere culturen en alles wat daarmee samenhangt. Hierbij kunt u denken aan andere eetgewoonten, minder hygiënische omstandigheden, de vaak minder ontwikkelde infrastructuur en de bewoners met hun afwijkende gewoonten en gebruiken. Dit is een van de aantrekkelijke kanten van de vakantie maar ook een aspect om bij uw vakantieverwachting rekening mee te houden. Indien u andere zeden en gewoonten respecteert en tolereert zal u dat veel ergernis besparen. Ook de inrichting van uw accommodatie is anders dan u misschien gewend bent, deze kan wat betreft het interieur, sanitair en keukeninventaris eenvoudiger zijn. De elektriciteit en watertoevoer laten het wel eens afweten en reparaties nemen soms wat langer tijd in beslag dan u en wij zouden willen. Echter veelal zal de lokale bevolking haar uiterste best doen om uw verblijf tot een succes te maken. Annuleringskosten Bij annulering bedragen de administratiekosten 1 x € 35,00 naast de gebruikelijke annuleringskosten.

VvKR

Ons bedrijf is aangesloten bij de VvKR, de Vereniging van Kleine Reisorganisaties. Reizen worden aangeboden onder het beding dat de VvKR- Reisvoorwaarden van toepassing zijn op alle aanbiedingen in deze reisgids tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Deze reisvoorwaarden zijn te lezen op onze website, ook wordt in uitgebrachte offertes naar de voorwaarden verwezen. Desgevraagd worden de voorwaarden toegestuurd.

Autogordel

Het dragen van autogordels is niet in alle landen die wij aanbieden verplicht. Het kan dus voorkomen dat er niet voor iedere reiziger een autogordel beschikbaar is.

 

Bagage

Op zowel charter- als lijndienstvluchten mag u maximaal 20 kg. bagage gratis meenemen. Voor kinderen tot 2 jaar is er geen bagagevrijdom. Kinderen vanaf 2 jaar hebben recht op een eigen stoel in het vliegtuig. Ook mogen zij de maximale bagage van 20 kg. meenemen. Wanneer u het toegestane gewicht aan bagage overschrijdt, kan men u verplichten hiervoor te betalen. Bij Egypt Air en Ethiopian Airlines mag u max. 30 kg. bagage gratis meenemen. Op sommige binnenlandse vluchten (bijv. bij Aerolineas Argentinas) mag u maar 15 kg meenemen.

Bankbiljetten

Wij wijzen u erop dat veel banken in het Midden-Oosten alleen onbeschadigde biljetten aannemen. In Egypte dienen de biljetten tevens niet ouder te zijn dan van 2005.

Bouwactiviteiten

Ter verbetering van uw bestemming kunnen er bouwaktiviteiten voorkomen nabij uw accommodatie. Hierop hebben wij helaas geen invloed, waarvoor wij uw begrip vragen.

Calamiteitenfonds

Ons bedrijf is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Alle in dit programma onder de reisvoorwaarden gepubliceerde reizen vallen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren. Tevens krijgt u de noodzakelijke meerkosten vergoed indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren. Per boeking (tot maximaal 9 personen) wordt daartoe een verplichte toeslag van 1 x € 2,50 in rekening gebracht. Deze kosten zijn niet bij de prijzen inbegrepen.

 

Check-in op luchthavens

Voor internationale vluchten dient u minimaal 2 1/2 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. De juiste vertrektijden staan in uw ticket vermeld.

Classificatie

De hotelclassificatie van de in deze gids genoemde hotels is gebaseerd op de classificatie van het land zelf. U dient deze dus niet te vergelijken met de Nederlandse classificatie. De standaard van de hotels in het Midden-Oosten, Afrika, Zuid-Amerika en Azië is over het algemeen lager dan de standaard in Nederland en in Jemen, Libië en Ethiopië zelfs eenvoudig. Onder eenvoudig verstaan wij:

– Dat er slechts enkele uren per dag stromend water aanwezig kan zijn.

– Dat de bedden hard kunnen zijn.

– Dat er misschien ongedierte in het hotel aanwezig is.

– Dat het toilet eenvoudig kan zijn.

– Dat het sanitair gebroken en kranen verroest kunnen zijn.

– Dat de airconditioning misschien niet of niet goed werkt.

Cruise

Indien u een reis boekt waarbij een Nijlcruise is inbegrepen, wijzen wij u erop dat het schip niet alle dagen vaart. In plaatsen als Luxor en Aswan ligt het schip geruime tijd aan de kade en worden vanaf het schip de excursies gemaakt. Ook vaart het schip de route soms in minder dan het beschreven aantal dagen, of vertrekt het schip een dag eerder of later. Het is niet mogelijk om precies een tijdsschema aan te geven. Onze agent in Egypte regelt de bijzonderheden betreffende uw cruise. Deze worden ter plaatse aan u doorgegeven. Houdt u er tevens rekening mee, dat een cruise op de Nijl niet te vergelijken is met een cruise in het Caraïbisch gebied. De boten zijn veel kleiner en eenvoudiger. De classificatie gaat volgens het Egyptische sterren-systeem.

Dieet en medicijnen

Wanneer u aan een dieet gebonden bent, verzoeken wij u dit bij boeking direkt op te geven. Wij kunnen de uitvoering van uw dieet echter nooit garanderen. Mocht uw dieet of andere medische verzorging van essentieel belang zijn, dan dient u dit als essentie door te geven. Voor de kosten verwijzen wij u naar art. 2.5 van de ANVR-reisvoorwaarden. Eventuele extra kosten ter plaatse dient u zelf met de hotelier af te rekenen. Indien u medicijnen gebruikt is het raadzaam een kopie van uw recepten, eventueel met de Latijnse naam, in uw handbagage en uw bagage te hebben, zodat een buitenlandse arts of apotheek u deze, in geval van verlies, kan verschaffen.

Drukfouten

Publicaties zijn te allen tijde onder voorbehoud van drukfouten. Eventuele fouten in de gepubliceerde informatie en/of prijzen worden bij uw boeking gecommuniceerd.

“Duurzaam Toerisme”

Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur zodat reizen in de toekomst ook nog goed mogelijk is. De reisbranche voelt zich hierbij betrokken. ANVR reisorganisaties hebben zich in ANVR verband verplicht om voor eind 2003 een milieuprogramma met praktische maatregelen op te stellen.

In dit programma beschrijven de reisorganisaties hoe zij nu en in de toekomst de zorg voor het milieu toepassen in de bedrijfsvoering en in de aan u aangeboden reizen. Ook is een daartoe opgeleide milieu-coördenator actief. Wij voldoen aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg ANVR Reisorganisatoren. Duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. U bent als vakantieganger daarbij ook een onmisbare schakel. U kunt hierover meer lezen in de ANVR brochure en op www.anvr.nl.”

E-ticketing

Bijna alle luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van E-tickets. In plaats van een papieren ticket, ontvangt u een E-ticket bevestiging waarop de vluchtgegevens en een E-ticketnummer staan. Dit E-ticket heeft u nodig tijdens het inchecken. Bij de meeste airlines kunt u 24 uur voor vertrek via hun website al inchecken en uw eigen boarding-pass printen. Op de luchthaven hoeft u dan alleen nog maar uw bagage af te geven. De voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij betreffende E-ticketing blijven gelijk aan die van een papieren ticket. Onder andere bij naamswijziging en annulering worden kosten in rekening gebracht. Incidenteel worden nog papieren tickets uitgegeven ook al staat aangegeven dat er met E-ticketing wordt gewerkt.

Excursies ter plaatse

Op de meeste bestemmingen kunt u lokaal excursies boeken. Wij willen u er op wijzen dat deze excursies buiten onze verantwoordelijkheid vallen en voor eigen rekening en risico zijn.

Feestdagen

Het kan voorkomen dat er tijdens uw reis nationale of regionale feestdagen worden gevierd en dat daardoor bepaalde musea of andere bezienswaardigheden niet open zijn. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Fooien

Voor alle landen in het Midden-Oosten en Zuid-Amerika geldt dat er voor elke service op een fooi wordt gerekend. Het maakt een belangrijk deel uit van het dagelijks leven.

Grenskosten

Extra kosten bij de grensovergangen zijn niet in de prijzen inbegrepen. Het kan voorkomen dat u meer vertrekbelasting/grenskosten dient te betalen dan in onze gids/offerte vermeld is.

Groepsreizen

U hoort uiterlijk 3 weken voor vertrek of de reis door kan gaan i.v.m. het minimum aantal deelnemers.

Herbevestigen vlucht

Alle gasten dienen hun terugvlucht c.q. vertrektijd minimaal 72 uur voor vertrek naar Nederland bij de agent, de reisleiding of de luchtvaartmaatschappij te herbevestigen. Soms is men verplicht hiervoor naar het lokale kantoor van de airline te gaan. Mondi Reizen is niet verantwoordelijk indien de luchtvaartmaatschappij de vertrektijden van m.n. de binnenlandse vluchten wijzigt, zonder dit van tevoren aan te kondigen.

(Hotel)wijzigingendagen

Tijdens rondreizen bestaat de mogelijkheid dat op het laatste moment of zelfs tijdens de rondreis (hotel)wijzigingen noodzakelijk zijn m.b.t. het goede verloop van uw reis. Wij vragen hiervoor uw begrip.

In-de-plaatsstelling

Indien de reiziger de reis moet annuleren, bestaat de mogelijkheid tot in-de-plaatsstelling.

Internationaal gezelschap en SIB

Tijdens reizen in internationaal gezelschap en bij SIB-reizen (seatin-bus) kan het voorkomen dat de gids twee-talige uitleg geeft. De totale groep kan uit max. 30-40 personen bestaan.

Internationaal rijbewijs

In veel landen is een internationaal rijbewijs verplicht. Wij adviseren u, indien u van plan bent zelf een auto te gaan besturen, een internationaal rijbewijs te kopen.

Klachten

Mocht u onverhoopt ontevreden zijn over iets, dan verzoeken wij u daarvan onmiddellijk melding te maken bij de dienstverlener. Mocht die uw klacht niet naar tevredenheid oplossen dan dient u onmiddellijk contact op te nemen met de lokale agent of met Mondi Reizen. Op deze manier kan uw klacht direct worden opgelost. Mocht de klacht toch ter plaatse niet naar tevredenheid zijn opgelost en mocht u ons hierover willen benaderen, dan dient u binnen een maand na terugkomst ons daarvan schriftelijk op de hoogte te stellen. Bij uw schrijven dient u een bewijs mee te sturen waar uit blijkt dat u ter plaatse onmiddellijk melding heeft gemaakt van uw klacht. Klachten waarvan ter plaatse geen melding is gemaakt bij de lokale agent of bij ons, op het moment dat zij zich voordeden (dus niet na afloop van de reis), zullen wij helaas niet in behandeling nemen.

Kinderkorting

Mondi Reizen verstrekt kinderkorting op aanvraag.

Luchthavenbelasting

Als gevolg van de Code Reisaanbiedingen zijn de luchthavenbelastingen per 01 april 2007 inclusief de reissom. De luchthavenbelastingen kunnen gedurende het jaar wijzigen en dus ook de reissom.

Prijsgarantie

De prijs van uw ticket is niet gegarandeerd: tariefsverhoging of -verlaging kunnen de prijs bepalen totdat het ticket is betaald en geprint. Luchthavenbelasting is onder voorbehoud van (koers)wijzigingen. De prijs van de vertrekbelasting bij vertrek vanuit het buitenland is onder voorbehoud. Visa-kosten zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

Roken/ niet roken

Houdt u er rekening mee dat in veel accommodaties een rookverbod geldt. Dit kan gelden voor uw kamer of lodge maar ook voor het restaurant.

Samenstelling van de reizen

Sommige van onze reizen zijn samengesteld uit verschillende onderdelen. Op deze onderdelen kunnen verschillende annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn, die afwijken van de VvKR voorwaarden. Indien dit bij uw reis het geval is, zal dit op het boekingsformulier worden aangegeven.

SGR

Ons bedrijf is aangesloten bij de SGR. Alle in dit programma gepubliceerde reizen vallen daarom onder de garantie van de SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen.Voor zover de overeenkomst het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Storingen

In zuidelijke landen kunnen lokaal wel eens storingen optreden in water- of electriciteitsvoorzieningen. De accommodatieverschaffer noch Mondi Reizen kunnen hiervoor aansprakelijk worden gesteld.

Tent

Een overnachting in een tent is vrij primitief; zeer eenvoudig of geen sanitair, slapen op matjes, geen kussen, zelf lakenzak meenemen, wel of geen douche, eenvoudige barbecue als diner en een licht ontbijt.

Tijden

Houdt u er rekening mee dat u tijdens de rondreis vaak vroeg op moet staan i.v.m. een vlucht of een excursie.

Vaccinaties

De reiziger is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar vaccinaties. De gegevens over vaccinaties kunnen wijzigen, u dient dus zelf na te gaan of deze informatie nog correct is.

Verlaten van de kamer of het appartement

De internationale regel bepaalt dat een hotelkamer om 12 uur leeg moet zijn en een appartement om 10.00 uur. De reisleiding of agent ter plaatse zal u de juiste tijd mededelen. In sommige gevallen kunt u tegen betaling ter plaatse de kamerreservering met enkele uren verlengen.

Vervoermiddel

Indien u met 2-6 personen bent, kan het voorkomen dat de transfer of de rondreis wordt uitgevoerd per airconditioned personen-auto i.p.v. per bus.

Vluchten en vluchttijden

Hoewel wij hoofdzakelijk lijndienstvluchten aanbieden, wijzen wij u er op dat routes, vluchtdata en vluchttijden onder voorbehoud zijn. Hiervoor is Mondi Reizen niet verantwoordelijk.

Vluchttoeslagen

Bij de berekening van de prijzen zijn wij uitgegaan van speciale touroperatortarieven (in bepaalde klassen) die wij bij de meeste airlines krijgen. Mochten deze tarieven niet meer beschikbaar zijn, dan zullen wij een regulier tarief boeken waarvoor meestal een toeslag geldt.

Voorbehoud prijzen

Dit reisprogramma is in november 2015 in druk gegeven. Sedertdien kunnen in de gegevens betreffende reizen wijzigingen zijn opgetreden. Met het oog op valuta en/of tariefsstijgingen van luchtvaartmaatschappijen, koersschommelingen, veranderde belastingen en toeslagen. Alle genoemde prijzen in deze bijlage zijn per persoon in Euro’s tenzij anders vermeld.

Vrijblijvende optie op een vlucht

Wanneer wij een vrijblijvende optie op de vlucht voor u hebben genomen, dan is de airline gerechtigd om zonder vooraankondiging een optie te annuleren. Mondi Reizen kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Wijzigingen

Mondi Reizen behoudt zich het recht voor de route ter plaatse te wijzigen indien omstandigheden daartoe aanleiding geven. Tevens behoudt zij zich het recht voor om de reissom te wijzigen indien wijzigingen in vervoerskosten, heffingen of wisselkoersen daartoe aanleiding geven.Wij zijn lid van de VvKR en op alle door ons aangeboden pakketreizen zijn de reisvoorwaarden van toepassing. Tevens zijn wij aangesloten bij het Calamiteitenfonds.